Bersua
kembali dalam coretan yang trkini…
Spt yg
anda lihat dlm tjuk kali ini,sya nak tmbulkn prsoalan kpd anda…
Skarang
tahun apa mngikut kalendar Hijrah bgi org2 Islam??
Tahu
tak ni?
If u
know,then Alhamdulillah n congratulation…
N if u
don’t know kcian sjala…
Ok hari
ini adlh 18 safar 1434 Hijrah…
Next question…
Brapa tarikh
hari ini mngikut kalendar Masihi??
Da tahu….anda
smuanya mmg da tahu…
Berapa??
Pandai
pun…
Sekarang
ni 1 januari 2013…
Nmpk tak
beza kdua2 tarikh ni??
Yg 1st
tadi anda x tahu (jika x tahula) n 2nd tdi punyala smua tahu…mklumla
it’s New Year guys…
Entry kali
ini bkn nak mnghasut anda supaya mengingati tarikh ikut kalendar Hijrah…sya pun
prnh alami terutamanya bgi sseorg yg brgelar plajar…
X cya??
Tarikh
hari ini apa?? 2 januari 2013 (cthnya)
Bila kita
nak exam?? 5 mei 2013 (cthnya)
Sya pun
alami ni smua dulu…so jgn rsau,kita serupa…hehehe…
Sbb ni
la kita lbih tahu tarikh mngikut Masihi…
Cuba bayangkan
pula jika org tnya tarikh kita pula jwb dlm Hijrah
Tarikh
hari ini berapa ek?? 19 safar 1434 (cthnya)
Bila
nak exam?? 20 Jamadilakhir 1434 (cthnya)
Huh….conform
blank org yg brtnya 2 kn??
So….jom
kita terjah sjara di sebalik kedua2 jnis kalendar ini…
Takwim
Hijrah atau Takwim Islam merupakan takwim yang digunakan di
kebanyakan negara umat Islam untuk menentukan hari kebesaran Islam.Ia
merupakan sejenis kalendar berdasarkan bulan dan mempunyai kira-kira 354
hari setahun.
Permulaan
penggunaan Kalendar Tahun Hijrah / Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah
Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saidina Umar Al-Khatab radhiyallahu
`anhu. Ini adalah turutan dari Kesatuan Arab yang ditubuhkan di bawah
naungan Islam pada zamannya.
Ada
satu riwayat lain yang mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As'ari telah
mengirimkan surat kepada Saidina Umar r.a minta beliau menjelaskan tentang
tahun bagi tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya. Maka dengan
ini beliau (Umar r.a) mahukan satu kalendar / taqwim Islam yang khas untuk
menggantikan tahun rujukan kalendar yang berbagai-bagai yang digunakan oleh
bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu.
Di
kalangan bangsa Arab sendiripun ada berbagai-bagai kalendar yang digunakan
seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan
kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besar
Jahiliah. Maka Umar telah memilih tahun yang terdapat di dalamnya peristiwa
paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk dijadikan asas permulaan
tahun pertama bagi kiraan kalendar / taqwim Islam.
Peristiwa
tersebut adalah peristiwa hijrah Rasullullah saw dari Makkah ke Madinah.
Ini adalah kerana dengan hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kepada
RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Hasil dari itu, Kesatuan Arab lebih
sistematik, bersatu dan tersusun serta mendapat berbagai-bagai kejayaan besar
dan bertambah kuat hasil dari pilihan Umar itu.
D
i
antara kejayaan besar Islam waktu itu ialah kerajaan Kisra dapat ditumbangkan, Baitulmuqaddis
dibebaskan dari Rom dan Masjid Al Aqsa dibangunkan. Setelah
Umar membandingkan kalendar tersebut dengan kalendar-kalendar Persia dan
Romawi, didapati bahawa kalendar ini ternyata lebih baik. Maka dengan itu Umar
mengisytiharkan Kalendar Tahun Hijrah adalah Kalendar / Taqwim Islam yang
rasmi.
Dalam
takwim Hijrah, terdapat 12 bulan. Setiap bulan mengandungi 29 atau 30
hari, tetapi lazimnya tidak dalam turutan yang tetap. Secara tradisinya, hari
pertama setiap bulan akan bermula setelah anak bulan (hilāl) kelihatan ketika matahari
terbenam. Jika hilāl
tidak kelihatan selepas 29 hari pada bulan tersebut, sama ada dilindungi awan
atau langit di ufuk barat terlalu terang apabila bulan terbenam, maka, hari
tersebut dikira sebagai hari yang ke-30. Pencerapan atau rukyah tersebut
haruslah dilakukan oleh orang yang dipercayai dan dan mengakuinya dihadapan
pemimpin.
Dengan
pencerapan begini mendorong Muslim berkecimpung dalam bidang astronomi,
yang meletakkan Islam terkehadapan dalam sains tersebut buat beberapa kurun.
Amalan tradisi ini masih diikuti di negara-negara lain seperti Pakistan and Jordan.
Walau bagaimanapun, kebanyakan peraturan astronomi negara Muslim membenarkan
penggunaan calendar dan tidak tertakluk sentiasa kepada cara ini.Malaysia, Indonesia,
dan beberapa negara yang lain memulakan bulan ketika matahari terbenam pada
hari pertama ketika bulan terbenam selepas matahari terbenam. Di Mesir,
bulan bermula ketika matahari terbenam pada hari pertama yang bulan terbenam
sekurang-kurangnya lima minit selepas matahari terbenam.
Umm
al-Qura yang rasmi, kalendar Arab Saudi menggunakan kaedah
astronomi yang berlainan hinggalah beberapa tahun kebelakangan ini. Sebelum
1420H (sebelum 18 April 1999), jika usia bulan yang terbenam di Riyadh sekurang-kurangnya
12 jam, maka hari yang tamat ketika matahari terbenam itu merupakan
hari pertama setiap bulan. Ini menyebabkan negara tersebut meraikan hari-hari
raya sehari atau dua hari awal berbanding negara lain termasuklah Haji yang
hanya menggunakan tarikh Arab Saudi kerana berlangsung di Makkah. Pada
tahun 1380-an H (1970-an), negara Muslim berlainan menamatkan puasa Ramadan
pada empat hari yang berbeza. Perayaan aidil fitri lebih seragam pada 1420H.
Bagi 1420-22H, jika bulan terbenam selepas matahari terbenam di Makkah, maka
hari yang bermula ketika matahari terbenam tersebut adalah hari pertama bulan
Saudi, peraturan yang sama juga bagi Malaysia, Indonesia, dan yang lain
(kecuali tempat rukyah dijalankan).
Sejak
1423 H (16 Mac 2002), peraturan telah dijelaskan sedikit yang memerlukan
gabungan geosentrik matahari dan bulan untuk berlaku sebelum matahari terbenam,
sebagai tambahan untuk memerlukan bulan terbenam berlaku selepas matahari terbenam
di Makkah. Ini memastikan yang bulan telah berlalu melepasi matahari ketika
senja, walaupun langit masih terlalu terang sebaik sebelum betul-betul
kelihatan anak bulan. Secara tegasnya, kalendar Umm al-Qura digunakan
untuk kegunaan awam sahaja. Pembuatnya menyedari yang untuk dapat benar-benar
mencerap hilāl buat
kali pertamanya boleh berlaku dua hari selepas apa yang dikira dalam kalendar Umm
al-Qura.
Sejak
1419 H (1998/99) beberapa pegawai jawatan kuasa pencerap hilāl telah ditetapkan oleh
kerajaan arab Saudi untuk menentukan rukyah anak bulan bagi permulaan
bulan. Tidak kurang juga, pegawai agama Arab Saudi turut menerima saksi
pencerapan oleh sesiapa yang kurang berpengalaman lalu mengumumkan yang hilāl dapat dilihat walaupun pihak
pegawai tidak dapat melihatnya. Kebanyakan kesnya, pencerapan tersebut amat
sukar dan terdapat yang salah lihat.
Bulan
terbenam terkemudian daripada matahari bagi negara yang di barat, maka negara
Muslim di sana sering menyambut hari perayaan sehari awal berbanding negara
Muslim di timur.
Terdapat
pelbagai kalendar Islam yang digelar kalendar Islam tabular yang
bulannya dikira melalui kaedah hisab berbanding rukyah atau pengiraan falak. Ia
mempunyai kitaran setiap 30 tahun dengan 11 tahun lompat dengan 355 hari dan 19
tahun dengan 354 hari. Bagi jangka masa panjang, ia tepat kepada satu hari
dalam 2500 tahun. Ia juga menyisihkan 1 atau 2 hari bagi jangka pendek.
Microsoft telah
menggunakan "algoritma Kuwaiti" untuk menukar kalendar Gregorian kepada
kalendar Islam secara sulit. Untuk merealisasikan hasratnya itu, Microsoft telah
mendakwa menggunakan analisis statistik data bersejarah dari Kuwait tetapi
sebenarnya Microsoft telah menggunakan taburan kalendar Islam tabular.
Pada
tahun kesembilan Hijrah, Allah berfirman akan pengharaman mengubah pengharaman
bulan seperti tertera dalam al-Quran dalamSurah At-Taubah:36-37
Sesungguhnya
bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah
ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di
antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama
yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan
yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir
musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah
sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa.
Sesungguhnya
perbuatan mengundurkan (kehormatan itu dari satu bulan ke satu bulan yang lain)
adalah menambah kekufuran yang menjadikan orang-orang kafir itu tersesat
kerananya. Mereka menghalalkannya pada satu tahun dan mengharamkannya pada
tahun yang lain, supaya mereka dapat menyesuaikan bilangan (bulan-bulan yang
empat) yang telah diharamkan Allah (berperang di dalamnya); dengan itu mereka
menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah. Perbuatan buruk mereka itu
dihias dan dijadikan indah (oleh Syaitan) untuk dipandang baik oleh mereka. Dan
(ingatlah) Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada orang-orang yang kafir.
Pengharaman
ini turut diulang baginda Nabi Muhammad s.a.w. dalam khutbah terakhir
baginda di Arafah iaitu ketika berlangsungnya Haji Wada’ pada 9 Zulhijjah 10H
di Makkah (perenggan ini sering dibuang daripada khutbah oleh
penyunting moden kerana dianggap tidak penting):
Wahai
manusia! Sesungguhnya perbuatan mengundurkan (kehormatan dari satu bulan ke satu
bulan yang lain) adalah menambahkan kekufuran yang menyebabkan orang-orang
kafir itu tersesat kerananya. Mereka menghalalkannya pada satu tahun dan
mengharamkannya pada satu tahun yang lain, supaya mereka dapat menyesuaikan
bilangannya. Mereka merendahkan-rendahkan apa yang diharamkan oleh Allah. Oleh
sebab itulah mereka menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah s.w.t. dan
mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah s.w.t. Sesungguhnya masa telah
beredar seperti keadaan hari, kejadian langit dan bumi, setahun adalah dua
belas bulan. Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah s.w.t. adalah sebanyak
dua belas bulan. Dari bulan-bulan tersebut ada empat bulan haram, tiga
daripadanya berturut-turut iaitu:Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram,
seterusnya bulan Rejab yang berada di antara bulan Jamadilakhir dan Syaaban.
Terdapat
tiga bulan suci (atau bulan haram) berturut-turut yang dinyatakan oleh baginda
iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram lantas
mengelakkan pertambahan sebarang bulan sebelum Muharram. Bulan suci yang
tunggal lain ialah Rejab. Bulan-bulan ini dianggap suci dalam kalendar
Islam baru dan juga kalendar ketika zaman jahiliyah Makkah yang dari
itu ia diterbitkan dengan membuang bulan-bulan yang tidak perlu atau
ditambah-tambah pada penghujung 10 H. Turutan bulan yang ditambah-tambah,
sebelum dibuang, tidaklah diketahui.
Berikut
adalah nama bulan Islam dan asal-usulnya (yang kebanyakannya muncul sebelum
Islam lagi). Kebanyakan nama tersebut timbul sempena cuaca ketika suatu
peristiwa besar berlaku ataupun sempena peristiwa besar tersebut. Walau
bagaimanapun, oleh kerana semuanya adalah nama bulan dan bulan berubah 11 hari
lebih awal setiap tahun, maka, musim atau peristiwa asal tidak begitu
mempengaruhi nama sesetengahnya kini.
Muharam
al-Haram (dipendekkan kepada Muharram – محرّم)
Bulan
ini mengambil perkataan "Haram" yang bermaksud terlarang. Ini
disebabkan budaya atau tradisi Arab mengharamkan sebarang peperangan pada bulan
ini. Selepas munculnya Islam, Allah meneruskan budaya ini lantas menjadi
satu antara empat bulan haram dalam Islam.
Safar (صفر)
Perkataan
in bermaksud tiupan angin. Ketika nama tersebut mula diguna pakai,
kemungkinan yang ketika itu adalah waktu yang berangin. Safar juga menunjukkan
yang masyarakat Arab (badwi) meninggalkan rumah mereka.
Rabiulawal (ربيع الأول)
Bulan
pertama musim bunga iaitu masa ketika bulan tersebut dinamakan.
Rabiulakhir (ربيع الآخر/ ربيع الثاني)
Bulan
kedua musim bunga.
Jamadilawal (جمادي الأول)
Bulan
pertama musim panas. "Jumada" bermaksud kering.
Jamadilakhir (جمادي الآخر / جمادي الثاني)
Bulan
kedua musim panas. Jamada, juga bulan yang lain juga lebih sejuk, yang membawa
maksud telaga menyejuk adalah suatu yang biasa ketika itu.
Rejab (رجب)
Satu
lagi bulan suci yang mengharamkan perlawanan atau peperangan dan salah satu
bulan yang dihormati. Ia juga dikenali sebagai Rajab al Fard. Fard
bermaksud keseorangan; kerana tiga bulan suci yang lain berada jauh dan
berturutan berbanding Rejab di tengah-tengah.
Syaaban (شعبان)
Bulan
ini terbit dari perkataan "syu'ba", bermaksud berpecah/menyimpang.
Masyarakat Arab dahulu sering keluar dan berpecah untuk mencari air.
Ramadan (رمضان)
Diambil
daripada perkataan "ramda", yang bermaksud batu panas. Ini
menceritakan ketika nama tersebut diberikan, keadaan amat panas ketika itu.
Syawal (شوال)
Diambil
daripada perkataan yang membawa maksud, apabila unta betina bunting.
Ketika nama bulan ini diberikan, lazimnya unta betina bunting pada ketika itu.
Zulkaedah (ذو القعدة)
Diambil
daripada perkataan "qa'ada" bermaksud untuk duduk. Inilah bulan
suci ketiga yang mengharamkan sebarang pertempuran. Kebanyakan orang juga mula
menghentikan aktiviti perniagaan mereka untuk duduk dan bersedia untuk
menunaikan Haji.
Zulhijah (ذو الحجة)
Ini
adalah bulan suci terakhir dalam setahun dan dilarang melakukan sebarang
pertempuran kerana pada bulan ini, haji dilaksanakan. Perkataan tersebut juga
mengambil perkataan "haji" sebagai rujukan nama bagi bulan haji ini.
Sumber
daripada http://ms.wikipedia.org/wiki/Takwim_Hijrah
Next….
Sejarah
kalendar Masihi…
Sebelum tu, cuba fahamkan istilah-istilah ini :
a)
B.C.E = Before Common Era / Before Christian Era / Before Current Era
b) C.E
= Common Era / Christian Era / Current Era
c) A.D
= Anno Domini / In The Year Of Our Lord
d) Masihi =
C.E / A.D
e)
Sebelum Masihi = B.C.E
Amacam?
Confuse tak? Hehehe.. Senang je sebenarnya, ok guys, mungkin korg akan tanya,
kenapa pula ada istilah BCE,CE dan AD, tadi cakap cuma masihi dan sebelum
masihi je kan?
Sebenarnya
memang berkait, kali ini cuba fahamkan pula apa maksud masihi dan sebelum
masihi ok? baca elok2..
a)
Sebelum Masihi : Orang-orang Barat (Kristian) menetapkan bahawa ini adalah
kalendar/tahun sebelum kelahiran Jesus Christ. So ye, 99999999999 – 1 SM itu
bermaksud sebelum kelahiran Jesus.
b)
Masihi : Selepas kelahiran Jesus Christ, so ye 1 Masihi adalah pentarikhan
selepas kelahiran Jesus.
Ok,
dalam Bahasa Inggeris, Sebelum Masihi dipanggil BCE. Boleh rujuk kat atas tu.
Masihi pula dipanggil CE dan AD. Ok untuk istilah AD tu, ia merupakan istilah
Latin iaitu ANNO DOMINI yang dipanggil tahun tuhan kita. Maksud tahun tuhan
kita ini merujuk kepada kelahiran Jesus. So ye, Masihi, CE dan AD adalah sama.
Ok
sekarang masih tahun 2013 kan? So tahun 2013 ni boleh ditambah dengan 2013
Masihi, 2013 C.E (Common Era), 2013 AD (Anno Domini).
Ada
lagi, sebagai maklumat tambahan, Sejarawan di dunia telah menetapkan bahawa
penggunaan terkini adalah BCE dan CE. Kalau dulu, sekiranya anda pernah membaca
buku2 sejarah karya orang barat, mereka menggunakan istilah BC iaitu Before
Christ dan AD iaitu Anno Domini dalam penceritaan tahun. Sekarang dah tukar
kepada BCE dan CE iaitu Before Common Era dan Common Era. Dalam Bahasa Melayu
Masihila.
Sumber
rujukan http://cikguazid.com/2011/12/info-sejarah-perbezaan-masihi-dan-sebelum-masihi-bcbce-dan-ce/
Secara
umumnya, orang Rom mempopularkan penggunaan takwim solar dan pada peringkat
awal, penggunaan takwim dikira bermula daripada masa bandar Rom diasaskan.
Tarikh yang digunakan ditanda dengan perkataan Rumawi iaitu ab urbe condita (auc) yang bermaksud “dari tarikh pengasasan bandar”. Andai kata tarikh ini masih dipakai hari ini, kita sekarang berada pada tahun 2757 auc.
Apabila Julius Caesar menawan Mesir pada tahun 48 sebelum Masihi, beliau memperkenalkan apa yang dipanggil takwim solar Julian (bersempena dengan namanya) pada tahun 709 auc atau tahun 46 sebelum Masihi.
Takwim ini dikatakan diperkenalkan setelah Julius Caesar meminta seorang ahli falak bernama Sosigenes untuk membuat perubahan kepada takwim yang sedia ada pada ketika itu.
Takwim baru ini mempunyai 12 bulan dalam setahun dengan bilangan hari sebanyak 365 hari dengan tambahan sehari bagi setiap empat tahun.
Namun begitu, sejarah merekodkan bahawa kesilapan berlaku dalam pengiraan takwim Julian ini apabila tambahan satu hari pada setiap empat tahun tidak dilakukan, sebaliknya tambahan ini dilakukan pada setiap tiga tahun.
Ini berlaku antara tahun 43 sebelum Masihi sehingga tahun 10 sebelum Masihi.
Augustus Caesar yang menggantikan Julius Caesar sebagai pemerintah Empayar Rom mengarahkan supaya pengiraan tahun lompat ini dihentikan dan hanya disambung pada tahun empat selepas Masihi.
Augustus Caesar juga membuat beberapa perubahan kepada jumlah hari dalam sebulan. Pada asalnya, dikatakan bulan Februari mempunyai 29 hari dan 30 hari bagi tahun lompat.
Februari kehilangan satu hari kerana pada satu ketika, dua daripada bulan dalam takwim Julian dinamakan Julai (sempena Julius Caesar) dan Ogos (sempena Augustus Caesar).
Pada asalnya Ogos hanya mempunyai 30 hari, namun Augustus Caesar menganggap dirinya sama hebat jika tidak lebih hebat daripada Julius Caesar, maka beliau telah memerintahkan supaya bulan Ogos ditambah satu hari. Ini menjadikan jumlah hari dalam bulan Ogos sebanyak 31 sama seperti bulan Julai.
Kesan pembesaran Empayar Rom menyaksikan penyebaran penggunaan takwim Julian yang kemudian turut diterima pakai gereja Kristian.
Pada tahun 527 Masihi, seorang paderi Rom bernama Dionysius Exiguus memperkenalkan sistem pengiraan takwim yang diberi nama Anno Domini atau AD (yang memulakan tarikh 1 AD sempena kelahiran Isa al-Masih). Orang Islam menggelarkan pengiraan ini sebagai al-Masihiah atau Masihi.
Menariknya, berlaku kekeliruan dengan tarikh lahirnya Nabi Isa apabila Dionysius Exiguus menyatakan bahawa Nabi Isa lahir pada tahun 754 auc tetapi ramai yang beranggapan bahawa kiraan Exuguus tidak tepat dan mempunyai ralat sebanyak beberapa tahun.
Jika ditinjau panjang purata setahun bagi takwim Julian ialah 365.25 hari dengan satu hari ditambah setiap empat tahun, ini jauh berbeza dengan panjang sebenar bagi setahun.
Namun demikian, di kalangan ahli astronomi sendiri, panjang sebenar tempoh satu tahun dipertikaikan.
Pendapat popular berpegang kepada purata tahun tropika iaitu 365.2422 hari dalam setahun manakala satu lagi pendapat mengatakan bahawa panjang purata setahun ialah 365.2424 hari.
Beza nilai ini ialah masing-masing 0.0078 hari (11 minit 13.8 saat) dan 0.0076 hari (10 minit 56.4 saat).
Akibatnya setiap 131 tahun, takwim Julian ini akan berganjak menyebabkan ia tidak lagi selari dengan perubahan musim solstis dan ekuinoks yang merujuk kepada kedudukan matahari dengan bumi dan ini menjadi sumber pengiraan yang penting bagi hari-hari kebesaran Kristian.
Menjelang abad ke-16, tarikh Hari Easter yang sepatutnya berlaku semasa Ekuinoks Musim Bunga telah memasuki musim panas.
Bagi mengatasi masalah ini, Pope Paul III mendapatkan beberapa ahli astronomi seperti Christopher Clavius untuk mencari penyelesaian kepada keadaan gawat itu dan kajian dilakukan sehinggalah Gregory XIII menjadi Pope Gereja Roman Katolik.
Beberapa cadangan dikemukakan dan Gregory XIII memilih cadangan Clavius. Pada 24 Februari 1582, beliau memperkenalkan beberapa perubahan kepada pengiraan takwim dan ini dikenali sebagai "Takwim Gregorian".
Perubahan yang diperkenalkan adalah seperti berikut:
Sebanyak 10 hari ditolak daripada takwim yang dipakai pada ketika itu menjadikan hari yang menyusul selepas Khamis, 4 Oktober 1582 sebagai Jumaat 15 Oktober, 1582 (5 Oktober 1582 jika menurut kiraan Julian).
Bagi pengiraan tahun lompat Julian, tahun itu mestilah boleh dibahagi dengan angka 4. Dalam perubahan yang diperkenalkan melalui takwim Gregorian, sesuatu tahun lompat itu hanya dikira jika sama ada boleh dibahagi dengan 400.
Oleh itu, setiap tahun yang boleh dibahagi dengan 4 ialah tahun lompat melainkan jika boleh dibahagi dengan 100 dan tidak dengan 400.
Ini menjadikan tahun-tahun 1600 dan 2000 sebagai tahun lompat tetapi tidak demikian bagi tahun-tahun 1700, 1800, 1900 dan 2100.
Hari pertama tahun baru ditetapkan pada 1 Januari setiap tahun.
Hari bagi tahun lompat ditetapkan pada 29 Februari.
Penggunaan takwim berkenaantersebar serta-merta ke negara Roman Katolik seperti Sepanyol, Itali, Portugal, Poland, Perancis dan Luxembourg dan secara berperingkat digunakan di negara seperti Jerman, Belgium, Switzerland, Belanda dan Hungary.
Britain hanya menggunakan takwim ini dalam tahun 1752 dengan perubahan pada tarikh dilakukan pada Khamis 14 September 1752 (tarikh ini ditukarkan daripada 2 September 1752).
Koloni British di seluruh dunia, termasuk Tanah Melayu, turut melakukan perubahan itu.
Akibat daripada penggunaan takwim Gregorian ini, terdapat dua tarikh bagi satu hari yang sama antara abad ke-16 dan ke-18, bergantung kepada takwim mana yang digunakan.
Mengikut konvensyen, tarikh yang menggunakan takwim Julian ditandakan dengan “OS” yakni old style manakala tarikh yang menggunakan takwim Gregorian ditandakan dengan “NS” atau new style.
Negara lain di dalam dunia turut menggunakan takwim Gregorian ini secara berperingkat misalnya Jepun (1873), Mesir (1875), Eropah Timur (antara 1912 dan 1919), Russia 1918) dan Turki (1927).
Ringkasan AD yang diterima pakai bagi pengiraan takwim Gregorian ialah ringkasan kepada “Anni Domini Nostri Jesu Christi” yang bermaksud “dalam tahun Tuhan Kami Jesus Christ.”
Takwim ini mempunyai konotasi kepada agama Kristain, oleh sebab itu mungkin menyebabkan rasa tidak senang hati di kalangan penganut Islam dan Yahudi khususnya, maka ringkasan AD diganti dengan CE iaitu “Christian Era” manakala BC (“Before Christ”) diganti dengan BCE (untuk Before Christian Era).
Namun demikian, di kalangan orang Islam di Malaysia dan rantau Melayu umumnya, ringkasan SM (sebelum Masihi) dan TM (tahun Masihi) lebih kerap digunakan.
Bagi penganut Kristian, sambutan tahun baru mempunyai konotasi keagamaan kerana tahun baru menandakan ulang tahun kelahiran al-Masih namun, kepada orang lain sambutan itu mempunyai konotasi yang berbeza.
Tarikh yang digunakan ditanda dengan perkataan Rumawi iaitu ab urbe condita (auc) yang bermaksud “dari tarikh pengasasan bandar”. Andai kata tarikh ini masih dipakai hari ini, kita sekarang berada pada tahun 2757 auc.
Apabila Julius Caesar menawan Mesir pada tahun 48 sebelum Masihi, beliau memperkenalkan apa yang dipanggil takwim solar Julian (bersempena dengan namanya) pada tahun 709 auc atau tahun 46 sebelum Masihi.
Takwim ini dikatakan diperkenalkan setelah Julius Caesar meminta seorang ahli falak bernama Sosigenes untuk membuat perubahan kepada takwim yang sedia ada pada ketika itu.
Takwim baru ini mempunyai 12 bulan dalam setahun dengan bilangan hari sebanyak 365 hari dengan tambahan sehari bagi setiap empat tahun.
Namun begitu, sejarah merekodkan bahawa kesilapan berlaku dalam pengiraan takwim Julian ini apabila tambahan satu hari pada setiap empat tahun tidak dilakukan, sebaliknya tambahan ini dilakukan pada setiap tiga tahun.
Ini berlaku antara tahun 43 sebelum Masihi sehingga tahun 10 sebelum Masihi.
Augustus Caesar yang menggantikan Julius Caesar sebagai pemerintah Empayar Rom mengarahkan supaya pengiraan tahun lompat ini dihentikan dan hanya disambung pada tahun empat selepas Masihi.
Augustus Caesar juga membuat beberapa perubahan kepada jumlah hari dalam sebulan. Pada asalnya, dikatakan bulan Februari mempunyai 29 hari dan 30 hari bagi tahun lompat.
Februari kehilangan satu hari kerana pada satu ketika, dua daripada bulan dalam takwim Julian dinamakan Julai (sempena Julius Caesar) dan Ogos (sempena Augustus Caesar).
Pada asalnya Ogos hanya mempunyai 30 hari, namun Augustus Caesar menganggap dirinya sama hebat jika tidak lebih hebat daripada Julius Caesar, maka beliau telah memerintahkan supaya bulan Ogos ditambah satu hari. Ini menjadikan jumlah hari dalam bulan Ogos sebanyak 31 sama seperti bulan Julai.
Kesan pembesaran Empayar Rom menyaksikan penyebaran penggunaan takwim Julian yang kemudian turut diterima pakai gereja Kristian.
Pada tahun 527 Masihi, seorang paderi Rom bernama Dionysius Exiguus memperkenalkan sistem pengiraan takwim yang diberi nama Anno Domini atau AD (yang memulakan tarikh 1 AD sempena kelahiran Isa al-Masih). Orang Islam menggelarkan pengiraan ini sebagai al-Masihiah atau Masihi.
Menariknya, berlaku kekeliruan dengan tarikh lahirnya Nabi Isa apabila Dionysius Exiguus menyatakan bahawa Nabi Isa lahir pada tahun 754 auc tetapi ramai yang beranggapan bahawa kiraan Exuguus tidak tepat dan mempunyai ralat sebanyak beberapa tahun.
Jika ditinjau panjang purata setahun bagi takwim Julian ialah 365.25 hari dengan satu hari ditambah setiap empat tahun, ini jauh berbeza dengan panjang sebenar bagi setahun.
Namun demikian, di kalangan ahli astronomi sendiri, panjang sebenar tempoh satu tahun dipertikaikan.
Pendapat popular berpegang kepada purata tahun tropika iaitu 365.2422 hari dalam setahun manakala satu lagi pendapat mengatakan bahawa panjang purata setahun ialah 365.2424 hari.
Beza nilai ini ialah masing-masing 0.0078 hari (11 minit 13.8 saat) dan 0.0076 hari (10 minit 56.4 saat).
Akibatnya setiap 131 tahun, takwim Julian ini akan berganjak menyebabkan ia tidak lagi selari dengan perubahan musim solstis dan ekuinoks yang merujuk kepada kedudukan matahari dengan bumi dan ini menjadi sumber pengiraan yang penting bagi hari-hari kebesaran Kristian.
Menjelang abad ke-16, tarikh Hari Easter yang sepatutnya berlaku semasa Ekuinoks Musim Bunga telah memasuki musim panas.
Bagi mengatasi masalah ini, Pope Paul III mendapatkan beberapa ahli astronomi seperti Christopher Clavius untuk mencari penyelesaian kepada keadaan gawat itu dan kajian dilakukan sehinggalah Gregory XIII menjadi Pope Gereja Roman Katolik.
Beberapa cadangan dikemukakan dan Gregory XIII memilih cadangan Clavius. Pada 24 Februari 1582, beliau memperkenalkan beberapa perubahan kepada pengiraan takwim dan ini dikenali sebagai "Takwim Gregorian".
Perubahan yang diperkenalkan adalah seperti berikut:
Sebanyak 10 hari ditolak daripada takwim yang dipakai pada ketika itu menjadikan hari yang menyusul selepas Khamis, 4 Oktober 1582 sebagai Jumaat 15 Oktober, 1582 (5 Oktober 1582 jika menurut kiraan Julian).
Bagi pengiraan tahun lompat Julian, tahun itu mestilah boleh dibahagi dengan angka 4. Dalam perubahan yang diperkenalkan melalui takwim Gregorian, sesuatu tahun lompat itu hanya dikira jika sama ada boleh dibahagi dengan 400.
Oleh itu, setiap tahun yang boleh dibahagi dengan 4 ialah tahun lompat melainkan jika boleh dibahagi dengan 100 dan tidak dengan 400.
Ini menjadikan tahun-tahun 1600 dan 2000 sebagai tahun lompat tetapi tidak demikian bagi tahun-tahun 1700, 1800, 1900 dan 2100.
Hari pertama tahun baru ditetapkan pada 1 Januari setiap tahun.
Hari bagi tahun lompat ditetapkan pada 29 Februari.
Penggunaan takwim berkenaantersebar serta-merta ke negara Roman Katolik seperti Sepanyol, Itali, Portugal, Poland, Perancis dan Luxembourg dan secara berperingkat digunakan di negara seperti Jerman, Belgium, Switzerland, Belanda dan Hungary.
Britain hanya menggunakan takwim ini dalam tahun 1752 dengan perubahan pada tarikh dilakukan pada Khamis 14 September 1752 (tarikh ini ditukarkan daripada 2 September 1752).
Koloni British di seluruh dunia, termasuk Tanah Melayu, turut melakukan perubahan itu.
Akibat daripada penggunaan takwim Gregorian ini, terdapat dua tarikh bagi satu hari yang sama antara abad ke-16 dan ke-18, bergantung kepada takwim mana yang digunakan.
Mengikut konvensyen, tarikh yang menggunakan takwim Julian ditandakan dengan “OS” yakni old style manakala tarikh yang menggunakan takwim Gregorian ditandakan dengan “NS” atau new style.
Negara lain di dalam dunia turut menggunakan takwim Gregorian ini secara berperingkat misalnya Jepun (1873), Mesir (1875), Eropah Timur (antara 1912 dan 1919), Russia 1918) dan Turki (1927).
Ringkasan AD yang diterima pakai bagi pengiraan takwim Gregorian ialah ringkasan kepada “Anni Domini Nostri Jesu Christi” yang bermaksud “dalam tahun Tuhan Kami Jesus Christ.”
Takwim ini mempunyai konotasi kepada agama Kristain, oleh sebab itu mungkin menyebabkan rasa tidak senang hati di kalangan penganut Islam dan Yahudi khususnya, maka ringkasan AD diganti dengan CE iaitu “Christian Era” manakala BC (“Before Christ”) diganti dengan BCE (untuk Before Christian Era).
Namun demikian, di kalangan orang Islam di Malaysia dan rantau Melayu umumnya, ringkasan SM (sebelum Masihi) dan TM (tahun Masihi) lebih kerap digunakan.
Bagi penganut Kristian, sambutan tahun baru mempunyai konotasi keagamaan kerana tahun baru menandakan ulang tahun kelahiran al-Masih namun, kepada orang lain sambutan itu mempunyai konotasi yang berbeza.
Golongan
muda nampaknya begitu ghairah dengan sambutan tahun baru tetapi sayangnya cara
berseronok itu tidak selari dengan kehendak agama Islam.
Sambutan tahun baru perlu dilakukan dengan hasrat untuk berubah ke satu keadaan yang lebih baik malangnya apa yang kita lihat ialah seolah-olah budaya hedonisme yang menerap masuk membawa bersamanya keruntuhan moral dan akhlak.
Satu perkara yang mungkin wajar direnungkan ialah mengapa orang Islam begitu beria meraikan 1 Januari dan pada waktu yang sama seperti tidak mempedulikan 1 Muharam?
Sepatutnya konsep hijrah yang dibawa oleh perayaan Maal Hijrah perlu dihayati oleh setiap umat Islam. Adakah Maal Hijrah setiap tahun hanyalah satu cuti umum dalam kalendar tahunan kita semata-mata?
Sambutan tahun baru perlu dilakukan dengan hasrat untuk berubah ke satu keadaan yang lebih baik malangnya apa yang kita lihat ialah seolah-olah budaya hedonisme yang menerap masuk membawa bersamanya keruntuhan moral dan akhlak.
Satu perkara yang mungkin wajar direnungkan ialah mengapa orang Islam begitu beria meraikan 1 Januari dan pada waktu yang sama seperti tidak mempedulikan 1 Muharam?
Sepatutnya konsep hijrah yang dibawa oleh perayaan Maal Hijrah perlu dihayati oleh setiap umat Islam. Adakah Maal Hijrah setiap tahun hanyalah satu cuti umum dalam kalendar tahunan kita semata-mata?
Sumber
rujukan http://halaqah.net/v10/index.php?topic=1293.msg5895#msg5895
Ok nak
ingatkn smula,bukan nak hasut anda sbagai pembca utk mmatuhi tarikh ikut kalendar
Hijrah…tpi sja sbagai prkongsian & pringatan brsma…
Maklumat yang baik dan elok diaplikasi dalam kehidupan seharian
BalasPadamWow. Panjang sangat, kalau dapat point out yang penting2 sahaja lebih baik...
BalasPadam