Rabu, 2 Januari 2013

Apakah Kamu Mencintai Sesuatu Dari Dunia?


Rasulullah SAW pda suatu hari sdg duduk brsma para shbt.Di antara mereka trdpt Khulafa al-Rasyidin,shingga dpt d ambil manfaatnya oleh para shbt yg hadir.

Baginda bertanya,sebagaimana yang ada dalam kita al-mutafarriqaat pada judul ats-Tsulaatsiyyaat al-Mubaarakaat,kepada Abu Bakar, “Apakah kamu mncintai ssuatu dari dunia?”

Abu Bakar mnjwb, “Ya.Aku mncntai dmimu 3 hal.Aku memandangmu,aku duduk d hdpnmu & aku mnginfakkan hartaku kpdmu.”

Baginda brtnya kpd Umar, “Apakah kmu mncntai ssuatu dari dunia?”
Umar mnjwb, “Ya.Aku mncntai dmimu 3 hal.Amar ma’ruf meski dgn cara rahsia,nahi munkar mskipun dgn cara trbuka & mnyatakan kbenaran mskipun pahit.”

Baginda brtnya kpd Uthman, “Apakah kmu mncntai ssuatu dari dunia?”
Uthman mnjwb, “Ya.Aku mncntai dmimu 3 hal.Mmberi mkn,mnebarkan salam & mlakukn solat mlm pda saat mnusia sdg tdur.”

Baginda brtnya kpd Ali, “Apakah kmu mncntai ssuatu dri dunia?”
Ali mnjwb, “Ya.Aku mncntai dmimu 3 hal.Memuliakan tamu,brpuasa pda musim pns & memenggal leher kaum musyrikin dgn pedang.”

Setelah itu Rasulullah SAW pun brsabda kpd mereka, “Sdg aku sndiri mncntai dari dunia kalian 3 hal :Wangian,wanita(Baginda mngucapkan ini d hdapan para shbt agar mereka mneladani bginda dlm mnghargai wanita solehah krana sbahagian dari mereka tdk mnghargai,mereka mmandang wanita sbgai brg yg d jual beli,mksud Rasulullah dgn sabda ini adlh isteri2 baginda),dan ketenanganku djdikn d dlm solat.”

Dsebutkn bhawa stlh itu, Jibril turun mnemui Rasulullah SAW lalu brkata kpd baginda, “Tuhan Yang Maha Tinggi mnyampaikan salam kpdmu.Dia brkata bhawa Dia mncntai 3 hal: lidah yg brzikir,hati yg brsyukur & jasad yg sabar ats cubaan.”

Kmudia Jibril brkata, “Dan aku mncntai 3 hal: mnyampaikn risalah,mnunaikan amanah & mncntai kaum miskin.”

Stlh itu,ketika para imam 4 mazhab mngetahui hadis ini, mereka brkata serupa.

Imam Abu Hanifah brkata, “Aku mncntai dari dunia 3 hal.Mnuntut ilmu spjg mlm,mnghindari keangkuhan & hati yg kosong dari kcintaan kpd dunia.”

Imam Malik brkata, “Aku mncntai dari dunia 3 hal,brdekatan dgn raudhah Nabi SAW,tinggal d tnh baginda (Madinah) & mnghormati kluarga baginda.”

Imam Syafie brkata, “Aku mncntai dari dunia 3 hal.Brgaul dgn mnusia dgn lmbut,mninggalkn apa yg mnyebabkn takalluf’ pura2 atau mnyusahkan diri sndiri & mngikuti cara kjernihan.”

Imam Ahmad brkata, “Aku mncntai dari dunia 3 hal.Mngikut Nabi SAW dlm hadis2 baginda,mngambil berkah dgn cahaya2 baginda & mnyusuri Sunnah baginda.”

Marilah kita mniru pda pndahulu kita yg mncntai Allah & rasul-Nya dgn cnta yg hakiki.Dgn cnta itulah mereka layak mndpt cnta Allah & rasul-Nya.

Sumber rujukan : buku khutbah2 Rasulullah SAW,penulis Syekh Thaha Abdullah al-Afifi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan